東北学院大学

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【経営学部】村山貴俊・松岡孝介両教授 新型コロナウイルス大流行下で開催された東京2020オリンピックに対する主催国住民の知覚を分析した論文を国際学術雑誌に公刊

2025年02月07日

 経営学部の村山貴俊教授と松岡孝介教授は、南オーストラリア大学Brown, Graham名誉教授、東北大学大学院経済学研究科・秋池篤准教授(2023年度まで東北学院大学准教授)との共著でMurayama, T., Brown, G., Akiike, A., & Matsuoka, K. (2025).  Resident perceptions of the Tokyo 2020 Olympic Games: An examination of the impact of the COVID-19 pandemic, Annals of Tourism Research Empirical Insights,  6 (1), 100166(「東京2020オリンピックの住民知覚-新型コロナウイルス感染症パンデミックの影響-」)(CS=5.3、IF=4.0, Q1 in Sociology and Political Science, and Geography, Planning and Development)を公刊しました。

 東京2020オリンピックは新型コロナウイルスのパンデミックという状況下で開催され、それを学術的に分析することの意義は高いと考えられます。また、日本の研究者が分析と国際発信で貢献すべき研究テーマでもあります。村山・松岡両教授らの研究チームは、2021年夏の東京オリンピック開催の前・後で日本に居住する主催国住民にアンケート調査を実施し、そこで収集した865人分のパネルデータを解析しました。加えて、オリンピック誘致決定から開催までの社会的・政治的文脈を解釈するために、その間にマスメディアが発した情報を経時的に分析しました。そのうえで、Social exchange theory(社会的交換理論)、Social representations theory(社会的表象理論)の理論的枠組みとMixed method(混合研究法)とを適用し、東京オリンピック開催を通じて主催国住民の知覚がどのように変化したかを明らかにしました。

 分析の結果として、以下のような知見が得られました。

● 共同体利益、なかでも主催国・日本の独自の、そして良いイメージの伝達と拡大に関する知覚が有意に上昇しました。ただし、無観客開催や多くの移動規制が行われたため、オリンピックが本来有する文化・教育的な利益への知覚に関しては有意な変化が認められませんでした。主催国住民による日本のイメージの上昇に関しては、アスリートによるソーシャル・メディアを通じた主催国・日本への感謝のメッセージならびに困難な状況下でオリンピックをやり遂げた主催国の誇りが影響しているのではないかと考察しました。

● 生活の質への懸念(コスト)への知覚は、有意に低下しました。また、新型コロナウイルスの感染力が強く、また患者数が急増していたにもかかわらず、オリンピックに関連した新型コロナウイルスへの懸念は有意に低下しました。後者については直観に反する結果となり、大会前には様々な意見の衝突や批判がありましたが、日本政府が実施した無観客開催やバブル方式などの感染対策が一定の効果を発揮したのではないかと考察しました。

● 他方、オリンピック開催中に権力の平等分配に関する知覚が有意に下がり、それについては開催前および開催中のマスコミによる大会運営組織や関係者に対するネガティブな報道が影響したのではないかと考察しました。

● マスコミなどから批判的な意見も出されていた東京オリンピックでしたが、オリンピックを主催したことで主催国住民の幸福感(subjective well-being)が有意に上昇しました。また開催後にはオリンピック開催を支持する回答数が増加しました。

 本論文は、Elsevier社Annals of Tourism Research Empirical Insightsのウェブページ(Resident perceptions of the Tokyo 2020 Olympic Games: An examination of the impact of the COVID-19 pandemic - ScienceDirect)から無料でダウンロードできますので、ぜひご一読ください。またビデオと音声による要約をこちらから(Resident perceptions of the Tokyo 2020 Olympic Games: An examination of the impact of the COVID-19 pandemic - ScienceDirect)聴くことができます。

 村山・松岡両教授は、本論文以外にも、東北の観光地の競争力やイメージ、そして2011年震災時の宮城県の旅館の災害対応と女将の社会的・人道的な起業家精神の発揮を分析した以下のような論文を公刊し、本学の研究活動の国際発信に取り組んでいます。また、Brown名誉教授と協働し、日本と東北の観光に関する幾つかの新規研究プロジェクトを同時並行で進めています。こうした研究プロジェクトの成果は、論文だけでなく、村山・松岡両教授がこれまで英語で実施してきた経営学・会計学の専門科目の講義の中で*、学生が国際的視野を身に付けられるように活用されてきました。
● Murayama, T., Brown, G., & Matsuoka, K. (2024). Tourism SME disaster management: The case of the Great East Japan Earthquake. In Handbook of Tourism Entrepreneurship (pp. 316-331). Edward Elgar Publishing.
● Murayama, T., Brown, G., Hallak, R., & Matsuoka, K. (2022). Tourism destination competitiveness: Analysis and strategy of the Miyagi Zaō mountains area, Japan. Sustainability, 14(15), 9124.
● Matsuoka, K., Hallak, R., Murayama, T., & Akiike, A. (2017). Examining the effects of perceived quality, value, satisfaction, and destination loyalty in Shiogama, Japan. Tourism Review International, 21(1), 3-16.

 経営学部では、研究と教育**の国際化に向けて数年前から研究成果の国際的発信に取り組んでいます。今後もこうした活動をご支援いただければ幸いです。

* それらの講義の一部は2024年度をもって終了します。
**(関連News)経営学部学生が国際エッセイコンテストで5位入賞
 (本論文は、JSPS KAKENHI Grant Number 18K11872 、 The Transcosmos Foundation 2021-2025 Grant for the Field of Academic and Scientific Technologiesによる支援を受けています。)

【Faculty of Business Administration】Prof. Takatoshi, Murayama and Prof. Kohsuke Matsuoka published the academic paper analysing the perceptions of the host country's residents towards the Tokyo 2020 Olympic Games, which were held during the pandemic of COVID-19, in the Annals of Tourism Research Empirical Insights.

   Prof. Takatoshi Murayama and Prof. Kohsuke Matsuoka of Faculty of Business Administration of Tohoku Gakuin University co-authored a paper with Emeritus Prof. Brown Graham of the University of South Australia and Associate Prof. Atsushi Akiike of the Graduate School of Economics and Management, Tohoku University (former Associate Professor at Tohoku Gakuin University until 2023) and published it in an Elsevier’s tourism journal,  Annals of Tourism Research Empirical Insights (CS=5.3, IF=4.0, Q1 in Sociology and Political Science, and Geography, Planning and Development).

【Article】Murayama, T., Brown, G., Akiike, A., & Matsuoka, K. (2025).  Resident perceptions of the Tokyo 2020 Olympic Games: An examination of the impact of the COVID-19 pandemic, Annals of Tourism Research Empirical Insights, 6 (1), 100166

   The research team conducted a questionnaire survey of host country residents living in Japan before and after the 2021 Tokyo Olympics and analysed 865 panel data obtained from the survey. They also analysed the qualitative data provided by the mass media over time to interpret the social/political context from the decision to host the Olympic Games until the Games were held. They then applied two theoretical frameworks, social exchange theory and social representations theory, and the mixed method to clarify what changes occurred in the perceptions of the residents of the host country through the hosting of the Tokyo Olympics.

   The following findings were obtained.

● Perceptions of community benefits, particularly the transmission and enhancement of the unique and positive image of the host country, Japan, increased significantly. However, due to the non-spectator mode of the Games and the many travel restrictions, no significant changes were found in perceptions of the cultural and educational benefits of the Olympics. The image enhancement of Japan among host residents was attributed to messages of gratitude from athletes via social media and pride in the host country for conducting the Olympics under difficult circumstances.

● Concerns about quality-of-life decreased significantly. Concerns about COVID-19 in relation to the Olympics also decreased significantly, despite the high infectivity of COVID-19 and a sharp rise in the number of cases. The latter result was counter-intuitive, and despite various criticisms, the analysis suggested that the epidemic control measures by the Japanese Government, such as holding the Games with non-spectator and bubble methods, may have had some effect.

● On the other hand, concerns about inequality of power worsened significantly during the Olympics, which may have been influenced by negative media coverage before and during the Games.

● The Tokyo Olympics were severely criticised by the media and others, but hosting the Olympics significantly increased the host residents’ well-being. Their supportive opinion was also increased after the Olympics.

   The paper can be downloaded free of charge from the Annals of Tourism Research Empirical Insights website (Resident perceptions of the Tokyo 2020 Olympic Games: An examination of the impact of the COVID-19 pandemic - ScienceDirect). You can also watch a video abstract here (Resident perceptions of the Tokyo 2020 Olympic Games: An examination of the impact of the COVID-19 pandemic - ScienceDirect).

   In addition to this paper, Professors Murayama and Matsuoka had already published the following paper, which analyses the competitiveness and image of tourism destinations in Tohoku region and the demonstration of social and humanitarian entrepreneurship by female top hospitality manager (Okami-san) of Japanese traditional inns (Ryokan) in Miyagi Prefecture at the time of the 2011 great disaster. In collaboration with Professor Brown, they are now working on several new research projects on tourism in Japan. The results of these research projects are used in the education to develop the international perspective of Tohoku Gakuin University’s students through their English-language business management and accounting courses.

● Murayama, T., Brown, G., & Matsuoka, K. (2024). Tourism SME disaster management: the case of the Great East Japan Earthquake. In Handbook of Tourism Entrepreneurship (pp. 316-331). Edward Elgar Publishing.
● Murayama, T., Brown, G., Hallak, R., & Matsuoka, K. (2022). Tourism destination competitiveness: Analysis and strategy of the Miyagi Zaō mountains area, Japan. Sustainability, 14(15), 9124.
● Matsuoka, K., Hallak, R., Murayama, T., & Akiike, A. (2017). Examining the effects of perceived quality, value, satisfaction, and destination loyalty in Shiogama, Japan. Tourism Review International, 21(1), 3-16.

   The Faculty of Business Administration at Tohoku Gakuin University has been working for several years to internationalise research and education in order to build an international academic reputation, and we would be grateful for your continued support in this endeavour.

*This article was supported by JSPA KAKENHI Grant Number 18K11872 and The Transcosmos Foundation 2021-2025 Grant for the Field of Academic and Scientific Technologies.